Tips Turun Dan Maintain Berat Badan.

Disember 19, 2015


Assalammualaikum.

Ehem ehem... rasanya berat badan aku masih maintain sehingga sekarang. Biarpun rakan aku kata, aku terlihat sangat kurus tapi berat badan alhamdulillah masih memuaskan hati. Kadang ada juga yang paksa aku untuk naikkan sedikit lagi berat badan. Nampak chubby chubby but still cute. Aku tak mampu nak buat, sebabnya aku jenis yang susah nak gemuk. MAkanlah sebanyak mana tapi berat badan masih maintain. Huhhuhu. Tapi tak tahulah kalau kawin nanti.

Kalau korang nak berat badan maintain, ha bolehlah cuba tips yang selama ni aku guna. Korang cuba ikuti, In shaa Allah berat badan korang akan maintain. Look's slim like a model. 

1. Makan sedikit tapi banyak kali. Janganah makan sampai kenyang, kan tak elok. Bila dah kekenyangan, ha mulalah nak mengular. Mata kuyu je nak tidur. Betulkan? Alaaa aku dulu pun macam tu jugak, makan banyak banyak pastu rasa nak tidur. Buat kerja pun rasa tak senang. Cuba amalkan makan sedikit tapi banyak kali.

2. Ya, aku salah seorang manusia yang kuat minum air yang manis manis like fruit punch smoothies, chat time bagai. Air yang sedap sedap gitu. Tapi pernah korang terfikir tak "kencing manis"? Waktu muda begini memanglah kita tak terasa, tapi rasanya dah ada sekarang ni. Stop minum minuman yang manis dan cuba minum air mineral all the way. Kan baik untuk kesihatan. Tak percaya? Cuba dulu baru tahu. 

3. Usahakanlah untuk berry setiap pagi sebelum makan! Berry*(nama gedik untuk buang air besar) Ni tak, berry seminggu sekali, arghhh teruknya. Nampak sangat perut kita ni problem. Memang nak benda kecil tapi hakikatnya ianya perkara besar dan tak bagus untuk kesihatan. Jadi bagi yang susah nak berry tu, cuba minum milo setiap pagi selepas sarapan dan makan pisang setiap hari. Selamat berjuang.

4. Makan dalam mangkuk dan gunakan sudu. Sebab apa guna sudu? Kalau guna tangan, memang senanglah nak tambah nasi! Jus jus tangan kita ni kan sedap. Hahahahaa. Memang makan dalam mangkuk nampak pelik tapi bila nak kawal nafsu cuba makan nasi berlauk pakai mangkuk dan sudu! (sudu kurang nikmat) 

5. Disebabkan aku suka makan makanan yang manis like dessert/pencoci mulut, makan cuba membalas balik dengan air mineral, ha kalau rajin setiap malam sebelum tidur minumlah green tea. Green tea sangat sedap waktu suam. Cubalah suka, perlahan-lahan mesti boleh.

Sekian. Itu sahaja untuk perkongsian kali ini. Haish penat tangan kita ni menaip tau. Oppss! Korang rugi bila tak cuba tips di atas. Aku tak nak kurus sorang-sorang. Jom kurus!



You Might Also Like

7 comments

  1. Thanks! Sangat berguna tips ni :)

    BalasPadam
  2. susah sangat nak kurus sbb makanan semua menggoda xD

    BalasPadam
  3. nak try lah! dah lama sangat gemuk ni kahkah

    BalasPadam
  4. kita geng! ima pun susah nak naik berat badan :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak try laa .. mna tahu boleh kurus

      Padam

Sila tinggalkan comment korang disini!

Subscribe